Oneerlijke handelspraktijken
Verkoopt u diensten of producten aan consumenten? U moet eerlijk handelen. U moet uw klant genoeg informatie en tijd geven om een beslissing te maken om een dienst of product te kopen. U mag niet oneerlijk handelen. Oneerlijke handelspraktijken zijn misleidende of agressieve verkoopacties. Dit geldt voor alle EU-landen.
Voorbeelden oneerlijke handelspraktijken
Voorbeelden van oneerlijke handelspraktijken zijn:
- U geeft verkeerde of niet alle informatie over uw product of dienst.
- U gebruikt lokkertjes die u uiteindelijk niet kan leveren.
- U biedt iets gratis aan waarvoor de koper toch moet betalen.
- U noemt totaalprijzen waar uiteindelijk nog allerlei kosten bovenop komen.
- U gebruikt een vals certificaat of keurmerk of u bent er niet bij aangesloten.
- U gebruikt consumentenbeoordelingen (online reviews) die nep zijn
- U bent opdringerig en zet uw klant onder druk om iets te kopen.
Koop ongedaan maken of boete
Heeft u misleidende informatie gegeven aan uw klant of heeft u agressieve verkooptechnieken gebruikt? Uw klant kan dan de koop ongedaan maken (de gesloten overeenkomst vernietigen). De Autoriteit Consumenten Markt (ACM) kan u een boete geven van maximaal € 900.000. Bij financiële producten of diensten kan de Autoriteit Financiële Markten (AFM) een boete geven.
Oneerlijke handelspraktijken in de landbouw
Bent u voedselleverancier? U bent bijvoorbeeld tuinder, boer of visser? Oneerlijke handelspraktijken in de landbouwketen en de voedselvoorzieningsketen zijn verboden. Grote afnemers (zoals supermarkten) mogen bijvoorbeeld niet:
- u te laat betalen
- een bestelling te laat annuleren
- u laten betalen voor verspilling
Dit geldt alleen bij als de afnemer veel groter is dan uw bedrijf. Deze bescherming is geregeld via de Wet oneerlijke handelspraktijken landbouw- en voedselvoorzieningsketen (Wet OHP). Als een afnemer de regels van de Wet OHP niet volgt, kunt u een overtreding melden bij de ACM.
Oneerlijke concurrentie door de overheid
De overheid mag met u als ondernemer concurreren. Deze concurrentie mag niet oneerlijk zijn. Daarom moet de overheid zich aan gedragsregels tegen oneerlijke concurrentie houden. Vindt u dat de overheid zich niet aan de regels tegen oneerlijke concurrentie houdt? Dan kunt u eerst een klacht indienen bij de overheidsorganisatie waar het over gaat.
Komt u er samen niet uit? Dan kunt u uw klacht melden bij de ACM. De ACM kan onderzoek doen naar oneerlijke concurrentie. Als blijkt dat de overheidsorganisatie zich niet aan de wet houdt, dan kan de ACM een boete geven.
Dit artikel is gerelateerd aan:
Zie ook
Externe links
Heeft u nog vragen?
Neem contact op met Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)