Regels voor payrolling
Heeft u personeel nodig, maar wilt u geen werknemers in dienst nemen? Dan kunt u kiezen voor payrolling. U heeft zeggenschap over het personeel, maar het payrollbedrijf is werkgever en regelt de werkgeverslasten.
Wat is payrolling?
Payrollen is een bijzondere vorm van het beschikbaar stellen van personeel. Het payrollbedrijf is werkgever van de payrollwerknemers, maar deze werken voor u. Het payrollbedrijf is de uitlener en u bent inlener of opdrachtgever. U werft zelf uw personeel, bepaalt het salaris en heeft zeggenschap over de werknemer. De payrollwerkgever neemt alle werkgeverslasten op zich en ontzorgt u. Het payrollbedrijf zorgt onder andere voor de salarisadministratie en loonuitbetaling, arbeidscontracten en pensioenopbouw.
Payrolling en loonheffingen
Het payrollbedrijf betaalt de loonheffingen en sociale verzekeringspremies. Doet uw payrollbedrijf dit niet? Dan kan de de Belastingdienst u (de inlener) aansprakelijk stellen.
U zorgt ervoor dat het risico van aansprakelijkheid zo klein mogelijk blijft als u werkt met een payrollbedrijf met het SNA-keurmerk. De inspectie controleert bedrijven met het SNA-keurmerk regelmatig of zij zich aan de regels houden.
Arbeidsvoorwaarden en payrolling
De arbeidsvoorwaarden voor payrollwerknemers zijn minimaal dezelfde als die van werknemers bij u in dienst. Huurt u medewerkers in via een uitzend- of payrollbedrijf? Dan moet u dat bedrijf (de uitlener) informeren over welke arbeidsvoorwaarden u heeft voor uw eigen medewerkers. Dat doet u voordat de payroller bij u komt werken, officieel 'voorafgaand aan de terbeschikkingstelling'. Heeft u geen personeel? Dan gelden vergelijkbare arbeidsvoorwaarden van uw sector.
Ontslag bij payrolling
Een payroller kan niet zomaar zonder een goede reden worden ontslagen door de inlener of het payrollbedrijf. Payrollers hebben dezelfde ontslagbescherming als werknemers die direct of in vaste dienst zijn. Als het payrollbedrijf een payrollmedewerker wil ontslaan kijkt UWV of de rechter naar de omstandigheden bij uw bedrijf (de inlener).
Zzp'er en payrolling
Werkt u als zzp'er via een payrollbedrijf? Dan zorgt het payrollbedrijf voor uw facturen, verloning, salarisadministratie en verzekeringen voor ziekte, arbeidsongeschiktheid en werkeloosheid. U regelt zelf uw opdrachten. U heeft dan geen recht meer op zelfstandigenaftrek en btw-aftrek.
Dit artikel is gerelateerd aan:
Zie ook
Heeft u nog vragen?
Neem contact op met Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)