Stappenplan starten met een schoonheidssalon

Gepubliceerd door:
KVK
KVK
4 min lezen
English version

Droomt u ervan om een schoonheidssalon te openen? Bijvoorbeeld voor massages, gezichtsbehandelingen of voetverzorging? Dan moet u aan verplichtingen en regels voor schoonheidsspecialisten voldoen. Lees wat u moet doen als u een schoonheidssalon start.

1. Volg een officiële opleiding

In principe kan iedereen zonder diploma als schoonheidsspecialist aan de slag. Maar, uw klanten willen wel weten of zij in veilige handen zijn. Daarom is een erkend mbo-diploma Schoonheidsverzorging belangrijk. Als u uw opleiding heeft afgerond, kunt u zich bovendien aansluiten bij branchevereniging ANBOS (zie stap 10). Veel zorgverzekeraars vergoeden behandelingen aan uw klanten alleen als uw salon lid is van ANBOS. Er zijn verschillende opleidingen, cursussen en trainingen die u opleiden tot schoonheidsspecialist. Deze opleidingen duren 1 tot 2 jaar. Dit is afhankelijk van het opleidingsinstituut en de eisen voor vooropleiding.

U mag de mbo-opleiding volgen als u één van deze diploma's of bewijzen heeft:

  • vmbo (kaderberoepsgerichte, gemengde of theoretische leerweg)
  • vbo, op voorwaarde dat u in alle vakken examen heeft gedaan die de opleidingsinstituten eisen
  • mavo
  • overgangsbewijs van 3 naar 4 havo/vwo
  • kapper of verkoopmedewerker specialisatie drogisterij / parfumerie, mbo niveau 2

2. Bepaal hoe u begint

U kunt op verschillende manieren starten met een schoonheidssalon:

  • vanuit huis
  • vanuit een eigen huur- of kooppand
  • door een stoel te huren
  • bij klanten thuis

Vanuit huis

Om vanuit huis een schoonheidssalon te beginnen, moet u bij uw woongemeente checken of dat mag. Controleer of uw plannen passen binnen het omgevingsplan. Let ook op de voorwaarden die gelden als u wilt verbouwen.

Lees meer over een eigen bedrijf starten vanuit huis.

Een eigen pand huren op kopen

U kunt ook een bedrijfsruimte huren of kopen. Vraag bij uw woongemeente na of uw plannen voor een schoonheidssalon aansluiten op het omgevingsplan.

Lees meer over een bedrijfspand huren of kopen.

Een stoel huren

Een andere mogelijkheid is dat u een stoel huurt. U deelt dan een bedrijfsruimte met 1 of meer zzp’ers. U kunt op die manier de kosten verlagen, omdat u die met elkaar deelt.

Lees meer over stoelverhuur op KVK.nl.

Bij klanten thuis

U kunt ook bij uw klanten langsgaan. Houd er rekening mee dat u reiskosten maakt. Neem dit mee in uw uurtarief. Ook moet u zorgen voor apparatuur die u makkelijk kunt vervoeren.

3. Kies een rechtsvorm

U moet een rechtsvorm kiezen voor uw schoonheidssalon. Bijvoorbeeld een eenmanszaak. Of als u met andere ondernemers samenwerkt een vennootschap onder firma (vof).

Kies met hulp van de beslistool Welke rechtsvorm past bij u? een rechtsvorm die past bij uw situatie.

4. Schrijf u in bij KVK

Als u start met uw eigen schoonheidssalon, moet u zich inschrijven in het Handelsregister van KVK. U betaalt hier € 80,10 voor (inschrijfvergoeding). U wordt automatisch ingeschreven bij de Belastingdienst.

Lees wat u moet weten voordat u zich inschrijft in het Handelsregister.

5. Zet een administratie op

U bent wettelijk verplicht een administratie op te zetten en bij te houden. Zo krijgt u inzicht in uw financiële positie en heeft u alle gegevens voor uw belastingaangifte. U kunt de administratie zelf doen, maar ook uitbesteden aan een accountant of boekhouder.

Lees meer over een administratie opzetten en bijhouden.

6. Doe aangifte bij de Belastingdienst

U moet btw-aangifte doen. Meestal doet u per kwartaal aangifte. Maar u kunt bij de Belastingdienst ook een verzoek indienen om per maand of jaar aangifte te mogen doen.

Naast btw-aangifte doet u een keer per jaar aangifte inkomstenbelasting.

Bij uw aangiften kunt u misschien aftrekposten en regelingen gebruiken. U betaalt dan minder belasting.

7. Regel uw verzekeringen

Als u begint met een schoonheidssalon, is het belangrijk om na te denken over verzekeringen. Bijvoorbeeld een beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Hiermee verzekert u zich tegen de kosten voor fouten of nalatigheid binnen uw beroep.

Ook kunt u denken aan een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Kosten voor schade die u veroorzaakt, worden hiermee vergoed aan uw klant. Er bestaan ook speciale verzekeringen voor schoonheidsspecialisten. Verzekeringen zijn niet verplicht, maar wel verstandig. Als u bent aangesloten bij branchevereniging ANBOS, kunt u hen om advies vragen.

Lees meer over bedrijfsverzekeringen regelen.

8. Personeel aannemen

Als u personeel in dienst wilt nemen, krijgt u te maken met de Arbowet. Personeel aannemen begint met een goede werving en selectie. Ook moet u zich aanmelden als werkgever bij de Belastingdienst. En u moet een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) opstellen. Daarin legt u de veiligheids- en gezondheidsrisico’s vast en de maatregelen die u daartegen neemt.

Lees meer over personeel aannemen.

9. Toon aan dat uw cosmetische producten veilig zijn

Als u cosmetische producten maakt of verkoopt, dan moeten deze producten veilig zijn. Denk aan bijvoorbeeld make-up, deodorant en shampoo. Zo moet u kunnen bewijzen dat bij het maken van cosmetische producten de productienormen worden gehanteerd. Daarnaast moet u veilige ingrediënten gebruiken.

Lees meer over cosmetische producten maken of verkopen.

10. Sluit u aan bij branchevereniging ANBOS

U kunt zich als schoonheidsspecialist aansluiten bij de brancheorganisatie Algemene Nederlandse Branche Organisatie Schoonheidsverzorging (ANBOS). Deze vereniging vertegenwoordigt leden uit de schoonheidsverzorging bij verschillende organisaties zoals zorgverzekeraars en overheidsinstellingen. Ook onderhoudt ANBOS contacten met brancheorganisaties zoals leveranciers en opleidingsinstellingen. Om aan te mogen sluiten heeft u een diploma Schoonheidsverzorging nodig.