Stappenplan webshop beginnen
Een webshop starten brengt meer met zich mee dan alleen de ontwikkeling van uw website. U moet zich inschrijven bij KVK. Daarnaast registreert u een domeinnaam en houdt u een administratie bij. Er zijn ook verschillende wetten en regels voor online verkoop waar u zich aan moet houden. Lees hier stap voor stap hoe u een webshop start.
Op deze pagina
- 1. Check of uw webwinkel een bedrijf is
- 2. Check de voorwaarden voor een webwinkel aan huis
- 3. Registreer de domeinnaam van uw webshop
- 4. Schrijf uw webshop in bij KVK
- 5. Kijk welke belastingen u moet betalen
- 6. Zorg voor een goede administratie
- 7. Houd u aan de wetten en regels voor online verkoop
- 8. Voorkom online fraude
- 9. Gebruik algemene voorwaarden
- 10. Check de eisen voor producten, verpakkingen en etiketten
- 11. Kies welke betaalmethoden u gaat gebruiken
- 12. Vraag een webshop keurmerk aan
- Webinar: starten met een webshop
- Feiten en cijfers: webwinkels
1. Check of uw webwinkel een bedrijf is
Wanneer is uw online webshop een onderneming? Hiervoor hebben KVK en de Belastingdienst een aantal voorwaarden. Zoals winstgevendheid, zelfstandigheid en aantal klanten.
2. Check de voorwaarden voor een webwinkel aan huis
Wilt u een webwinkel beginnen vanuit huis, dan moet u ervoor zorgen dat uw buren hier geen overlast van hebben. Denk aan extra verkeer door pakketdiensten. Check het omgevingsplan van uw gemeente om na te gaan wat wel en niet mag. Wilt u een webwinkel beginnen zonder voorraad? Dan kun u ook dropshippen.
3. Registreer de domeinnaam van uw webshop
Bij de start van uw webshop kiest u ook een domeinnaam. Dat is het internetadres van uw webshop. U moet deze domeinnaam registreren. Het is belangrijk dat de domeinnaam nog niet bestaat. En dat u let op de regels voor auteursrecht, merkenrecht of handelsnaamrecht.
4. Schrijf uw webshop in bij KVK
Bij de start van uw webshop moet u uw onderneming inschrijven in het Handelsregister van KVK. KVK geeft uw gegevens door aan de Belastingdienst. U hoeft uw onderneming niet apart bij de Belastingdienst aan te melden. Als de Belastingdienst u als btw-ondernemer opneemt in de administratie, krijgt u uw omzetbelastingnummer en uw btw-identificatienummer (btw-id).
5. Kijk welke belastingen u moet betalen
Maakt u winst met uw webwinkel? Dan ziet de Belastingdienst u waarschijnlijk als ondernemer voor de inkomstenbelasting. U betaalt dan belasting over de winst uit uw onderneming.
Over de meeste producten en diensten betaalt u ook omzetbelasting (btw). In Nederland zijn er 3 btw-tarieven. U mag de btw doorberekenen in de prijzen van uw producten. U betaalt de btw vervolgens na verkoop aan de Belastingdienst. Voor sommige goederen of diensten geldt een vrijstelling.
6. Zorg voor een goede administratie
Iedere ondernemer is wettelijk verplicht een administratie bij te houden. Dat is bij een webwinkel niet anders. Uw administratie moet voldoen aan bepaalde regels. Zo bewaart u uw administratie tenminste 7 jaar. Moet uw webshop btw betalen in andere EU-landen? Dan moet u die gegevens soms zelfs 10 jaar bewaren. En als u gebruik wilt maken van de ondernemersaftrek, houdt u een urenregistratie bij.
7. Houd u aan de wetten en regels voor online verkoop
Iedere webwinkelier moet zich aan een aantal verplichtingen houden. Denk hierbij aan de regels voor online verkoop. U moet bijvoorbeeld duidelijk zijn over:
- het aanbod
- levering
- het bestelproces
Houd ook rekening met de regels voor het gebruik van cookies op uw website.
Privacyregels bij een webshop
- U mag niet meer gegevens vragen dan nodig voor de online verkoop.
Voorbeeld: Om een pakket te versturen heeft u het adres nodig, maar geen geboortedatum. U mag dus geen geboortedatum vragen. Tenzij u een product verkoopt voor 18 jaar en ouder. Dan mag u wel een geboortedatum vragen.
- Als u persoonsgegevens verzamelt via uw website, moet u in ieder geval https gebruiken. Zo voorkomt u dat criminelen mee kunnen lezen met het verkeer naar uw website.
- De standaardinstellingen van uw webshop moeten privacy vriendelijk zijn. U mag bijvoorbeeld niet vooraf het veld aanvinken met ‘Ja, ik wil nieuws over aanbiedingen ontvangen’.
- U moet uw klanten laten weten wat u met hun persoonsgegevens doet. Dit doet u met een privacyverklaring op uw website.
- U mag de persoonsgegevens van de klanten niet zomaar delen met anderen.
Ook voor het verwerken en bewaren van persoonsgegevens gelden regels. Lees meer over de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
8. Voorkom online fraude
Criminelen kunnen online, via uw ICT-systemen en uw mobiele telefoon, cyber-aanvallen doen op uw webshop. Elke vorm van cybercrime vraagt om eigen maatregelen om u daartegen te beschermen. Lees hoe u het risico op cybercrime kunt verkleinen.
9. Gebruik algemene voorwaarden
Het is verstandig om algemene voorwaarden te gebruiken. Met algemene voorwaarden maakt u direct duidelijk welke rechten en plichten u en uw klanten hebben. Algemene voorwaarden kunnen de risico's die u als ondernemer loopt kleiner maken. Voor webwinkels gelden speciale regels. Bijvoorbeeld over de bedenktermijn en het retourrecht.
10. Check de eisen voor producten, verpakkingen en etiketten
Elk product dat een consument gebruikt moet veilig zijn. Daarom gelden er eisen voor de producten die u verkoopt via uw webshop. Wat precies uw verantwoordelijkheden zijn, hangt af van uw rol en het soort product dat u verkoopt.
Volg per product de beslisboom van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) om te zien welke regels er voor u gelden. Daarnaast zijn er eisen voor de verpakkingen en etiketten van de producten die u verkoopt. Denk aan: de taal op een etiket als u de goederen exporteert.
11. Kies welke betaalmethoden u gaat gebruiken
U kunt verschillende betaalmethoden gebruiken voor uw webwinkel. Omdat u wettelijk geen vooruitbetaling mag eisen, kunt u niet alleen iDEAL als betaaloptie aanbieden. U moet uw klanten andere mogelijkheden geven. Zoals creditcard, PayPal, incasso of achteraf betalen. Houd er rekening mee dat u per transactie een percentage aan kosten betaalt.
12. Vraag een webshop keurmerk aan
Via WebwinkelKeur, Thuiswinkel.org, Keurmerk.info en Qshops.org kunt u voor uw webshop een keurmerk aanvragen en modelvoorwaarden downloaden. Ook kunt u er terecht voor advies, marktonderzoek en hulp bij klachten.
Webinar: starten met een webshop
Heeft u plannen om een webwinkel te beginnen? Bekijk het webinar starten met een webshop. U krijgt tips over zaken waar u bij de start van een webshop mee te maken krijgt. Van inschrijven bij KVK tot regels voor online verkoop.
Feiten en cijfers: webwinkels
De grafiek laat per kwartaal het aantal webwinkels in kleding, huis- en tuinartikelen of voeding in Nederland zien. Sinds begin 2013 neemt het aantal webwinkels in Nederland vrijwel onafgebroken toe.
Heeft u nog vragen?
Neem contact op met KVK